Vanliga frågor och svar

Är priserna på hemsidan efter rutavdraget och inklusive moms?

Ja, alla priser på hemsidan är efter RUT  och inklusive moms.

 

Skatteavdraget, hur fungerar det?

Du som kund får faktura på nettobeloppet. När det är betalt skickas resterande belopp till skatteverket. Du får sen beslut ifrån Skatteverket där det står hur mycket RUT som använts aktuell månad och totalt på året. Du kan enkelt ha kontroll att ni inte slår i taket som är 50 000 kr/år inklusive RUT. Uppgifterna kommer sedan förtryckta i deklarationen. Om ansökan avslås så står ni som kund för hela beloppet. (Från och med 1 jan 2016 gäller 25.000 kr/år.)

 

Är det samma dag och tid varje gång ifall man bokar hemstädning via er.

Ja.

 

Är det samma person som kommer till oss varje gång?

Ja. Vi har rullande schema så att det är samma person som kommer ifall hon är på semester eller sjuk, då kommer en vikarie.

Det är inte alltid samma medarbetare som utför provstädningen.

 

Hur bokar jag en provstädning?

Kontakta oss så bokar vi in en provstädning.(efter att vi lämnat en personlig offert)

 

Hur långt innan måste man boka?

Normalt mellan 2-20 arbetsdagar.

 

Vad ingår i städningen?

Det bestämmer du som kund, det finns en generell städlista som vi följer om inget annat sägs. Har du övriga önskemål så anger du dessa i samband med din bokning.

 

Vad bör jag tänka på inför städningen?

För bästa resultat ber vi dig att plocka i ordning och undan så mycket som möjligt så att vi kan städa effektivt.   För bästa resultat ser vi gärna att ni håller ert städskåp uppdaterat med fungerande redskap och städmedel.

 

Hur avbokar/ändrar jag ett städtillfälle?

Avbokning eller ombokning bör ske senast 48 timmar innan utsatt bokning

Sen avbokning debiteras med 70 % pga. lönekostnader.

Självklart debiterar vi inte vid akut sjukdom.(kontakta oss på telefon)

Vid avbokning av mer än ett städtillfälle är vi tacksamma om ni meddelar oss 2 veckor i förväg.

Vid icke akuta av/ombokningar vänligen använd er av formuläret på vår hemsida.

Vid längre uppehåll (gäller ej v.28-32) kan vi inte garantera samma städdag eller städpersonal. Vi vill också göra er uppmärksamma på att efter ett längre uppehåll kan städningen ta lite längre tid.

 

Är det någon bindningstid?

Vi har ingen bindningstid på något av våra abonnemang. En månads uppsägningstid tillämpas.

 

Rödadagar? 

Städning utgår följande dagar: Nyårsdagen, trettondagen, långfredagen, annandag påsk, 1:a maj, Kristi himmelsfärdsdag, nationaldagen, midsommarafton, julafton, juldagen, annandag jul och nyårsafton.  Klämdagar är det städning som vanligt om inte avbokning sker.

 

Hur betalar man?

Du blir fakturerad månadsvis i efterskott. Du har sedan 20 dagar på dig att betala fakturan.  Det finns två olika betalsätt att välja mellan:

  • Faktura per post
  • Faktura via E-post

 

Har er personal erfarenhet?

Samtliga anställda hos Västerorts Städservice AB har erfarenhet av städning hos privatpersoner innan anställning. De går även en internutbildning i bl.a städteknik och materialkunskap.

 

Vad händer om något går sönder eller skadar sig?

Vi är ansvarsförsäkrade, dock vill vi att ni inför städning plockar bort värdefulla prydnadsföremål och saker ni är rädda om.   Om olyckan ändå är framme så ersätter vi föremål upp till 2000 kr. alternativt er självrisk.  All vår personal är olycksfallsförsäkrad under arbetstid samt till och från arbetet. 

 

Vem tillhandahåller städmaterial?

Det gör du som kund. Vi vill använda de medel/redskap som du trivs med och som är anpassade till materialen i ditt hem. En generell lista finns här. Om några specifika medel önskas framöver så kommer detta meddelas i samband med provstädningen.

 

Om jag inte är nöjd med städningen, hur gör jag då?

Städning är en färskavara därför är vi tacksamma om ni meddelar ev. brister så fort som möjligt.

 

Nycklar och larm?

Ni bestämmer själva hur ni vill göra med nycklar och larmkoder. Vi har nycklar till de flesta av våra kunder och förser nycklarna med en säkerhetsbricka från SSF. Samt att vi har en service kod till larmet.

 

Prishöjningar.

Vi höjer våra priser 1 gång per år. Vanligtvis den 1 augusti enligt städindex.