Frågor? Kolla hit.

Vanliga frågor och svar

Är priserna på hemsidan efter rutavdraget och inklusive moms?

Ja, alla priser på hemsidan är efter RUT  och inklusive moms.

Skatteavdraget, hur fungerar det?

Du som kund får faktura på nettobeloppet. När det är betalt skickas resterande belopp till skatteverket. Du får sen beslut ifrån Skatteverket där det står hur mycket RUT som använts aktuell månad och totalt på året. Du kan enkelt ha kontroll att ni inte slår i taket som är 50 000 kr/år inklusive RUT. Uppgifterna kommer sedan förtryckta i deklarationen. Om ansökan avslås så står ni som kund för hela beloppet. (Från och med 1 jan 2016 gäller 25.000 kr/år.)

Är det samma dag och tid varje gång ifall man bokar hemstädning via er.

Ja.

Är det samma person som kommer till oss varje gång?

Ja. Vi har rullande schema så att det är samma person som kommer. Ifall personen är på semester eller sjuk, då kommer en vikarie.

Det är inte alltid samma medarbetare som utför provstädningen.

Hur bokar jag en provstädning?

Kontakta oss så bokar vi in en provstädning (efter att vi lämnat en personlig offert).

Hur långt innan måste man boka?

Normalt mellan 2-20 arbetsdagar.

Vad ingår i städningen?

Det bestämmer du som kund, det finns en generell städlista som vi följer om inget annat sägs. Har du övriga önskemål så anger du dessa i samband med din bokning.

Vad bör jag tänka på inför städningen?

För bästa resultat ber vi dig att plocka i ordning och undan så mycket som möjligt så att vi kan städa effektivt.   För bästa resultat ser vi gärna att ni håller ert städskåp uppdaterat med fungerande redskap och städmedel.

Hur avbokar/ändrar jag ett städtillfälle?

Avbokning eller ombokning bör ske senast 48 timmar innan utsatt bokning

Sen avbokning debiteras med 70 % pga. lönekostnader.

Självklart debiterar vi inte vid akut sjukdom.(kontakta oss på telefon)

Vid avbokning av mer än ett städtillfälle är vi tacksamma om ni meddelar oss 2 veckor i förväg.

Vid icke akuta av/ombokningar vänligen använd er av formuläret på vår hemsida.

Vid längre uppehåll (gäller ej v.28-32) kan vi inte garantera samma städdag eller städpersonal. Vi vill också göra er uppmärksamma på att efter ett längre uppehåll kan städningen ta lite längre tid.

Är det någon bindningstid?

Vi har ingen bindningstid på något av våra abonnemang. En månads uppsägningstid tillämpas.

Röda dagar?

Städning utgår följande dagar: Nyårsdagen, trettondagen, långfredagen, annandag påsk, 1:a maj, Kristi himmelsfärdsdag, nationaldagen, midsommarafton, julafton, juldagen, annandag jul och nyårsafton.  Klämdagar är det städning som vanligt om inte avbokning sker.

Hur betalar man?

Du blir fakturerad månadsvis i efterskott. Du har sedan 20 dagar på dig att betala fakturan.  Det finns tre olika betalsätt att välja mellan:

  • Faktura per post
  • Faktura via E-post
  • E-faktura

Har er personal erfarenhet?

Samtliga anställda hos Västerorts Städservice AB har erfarenhet av städning hos privatpersoner innan anställning. De går även en internutbildning i bl.a städteknik och materialkunskap.

Vad händer om något går sönder eller skadar sig?

Vi är ansvarsförsäkrade, dock vill vi att ni inför städning plockar bort värdefulla prydnadsföremål och saker ni är rädda om.   Om olyckan ändå är framme så ersätter vi föremål upp till 2000 kr. alternativt er självrisk.  All vår personal är olycksfallsförsäkrad under arbetstid samt till och från arbetet.

Vem tillhandahåller städmaterial?

Det gör du som kund. Vi vill använda de medel/redskap som du trivs med och som är anpassade till materialen i ditt hem. Om några specifika medel önskas framöver så kommer detta meddelas i samband med provstädningen.

Om jag inte är nöjd med städningen, hur gör jag då?

Städning är en färskavara därför är vi tacksamma om ni meddelar ev. brister så fort som möjligt.

Nycklar och larm?

Ni bestämmer själva hur ni vill göra med nycklar och larmkoder. Vi har nycklar till de flesta av våra kunder och förser nycklarna med en säkerhetsbricka från SSF. Samt att vi har en service kod till larmet.

Prishöjningar?

Vi höjer våra priser 1 gång per år. Vanligtvis den 1 augusti enligt städindex.

Info om RUT-avdrag

 

Typ av skattereduktionMax procent av arbetskostnadenMax per person och år
RUT-avdrag för dig under 65 år50%25.000kr
RUT-avdrag för dig som fyllt 65 vid årets ingång50%50.000kr

Vad innebär förslaget gällande nya regler för RUT?

Du kan köpa RUT–berättigade tjänster som till exempel städning, strykning, fönsterputs etc. för 50 000 kr per person och få tillbaka 25 000 kr, det är en halvering mot föregående år. Är ni två personer i hushållet kan du köpa för 100 000 kr och dra av 50 000 kr. Hemmaboende barn över 18 år som har har en inkomst och därmed är skatteskyldiga kan också dra av för RUT i hushållet inom Skatteverkets regler. Ska hemmaboende barn över 18 år göra RUT-avdrag måste fakturan stå i hens namn. För mer information, kontakta Skatteverket.

Vilka gäller förändringen för?

Alla mellan 18–64 år. Observera att för alla som är 65 år och äldre gäller nuvarande regler, dvs man kan köpa för 100 000 kr och göra avdrag för 50 000 kr. Är ni två personer i hushållet som är 65 år eller äldre kan du alltså köpa för 200 000 kr och göra avdrag för 100 000 kr.

Berörs många av förändringen?

Det är få som berörs av förändringen. Av drygt 600 000 som gjorde RUT-avdrag år 2014 så är det 1,8 procent som skulle ha nått taket med de nya reglerna.

När börjar det gälla?

Förslaget börjar gälla från 1 januari 2016.

ROTS inverkan på RUT

Skattereduktion för rot- och rutarbeten medges idag med halva arbetskostnaden med sammanlagt högst 50 000 kronor per person och år. Idag tas RUT och ROT-avdrag från samma ”pott”. Det innebär att om du har utnyttjat avdraget för ROT så minskar potten för vad du får dra av för RUT. För ROT sänks subventionsgraden från 50 till 30 procent av arbetskostnaden. Taket för ROT kommer att bestå.

Anlita oss?

Med över 50 års erfarenhet inom städning är vi den rätta partnern för er, oavsett om det gäller städning på företaget eller hemma. Begär kostnadsfri offert idag!

Västerorts Städservice AB

Etablerat 1967.

Org.nummer: 556290-4168

Kontakta oss

Välkommen att kontakta oss

08 - 761 20 60

info@vasterortsstadservice.se

Bennebolsgatan 34, Spånga